Kontakt tlf. +45 26 79 74 07 / info@synergia.dk
Kort beskrivelse: Kursus om hvordan stress og stressreaktioner påvirker vores sindstilstand, kognition, adfærd og helbred og overvejelser omkring hvordan vi bedst anvender denne viden.
Formål: At skabe et vidensfundament til at løse stressproblematikker.
Målgruppe: Studerende og færdiguddannede sygeplejersker, læger, psykologer, psykoterapeuter, fysioterapeuter, ergoterapeuter, psykologer, lærere, pædagoger, socialrådgivere og andre relevante faggrupper.
Sprog: Dansk eller engelsk.
Undervisningsform: Oplæg, dialog og et par øvelser.
Omfang: 12 timer = 12 lektioner af 45 minutter + pauser. Undervisningen leveres over to dage eller spredes over flere sessioner i flg. nærmere aftale.
Underviser: Karen Johanne Pallesen, neurobiolog (cand scient), sundhedsforsker (PhD), underviser på PhD skolen ved Aarhus Universitet, Hammel Neurocenter og Folkeuniversiteter i hele landet, ejer af Synergia (www.synergia.dk).
Få fremsendt detaljeret program for kurset på info@synergia.dk eller +45 2679 7407.
Stress har altid været en uadskillelig del af det at være menneske og forskningen peger samstemmende på, at stress spiller en central rolle i vores sindstilstande, adfærd og helbred.
I en tid hvor flere og flere mennesker belastes og bliver syge af stress, er viden om stress blevet en relevant del af vores selvforståelse og en vigtig nøgle til at kunne mindske og forebygge dysfunktionelle og usunde tilstande.
Dette kursus samler og præsenterer forskningens nyeste viden om stress.
Dag 1
Kursets første dag beskriver stressforskningens snørklede historie og fletter viden fra psykologi, evolutionsbiologi, psykofysiologi, og neurovidenskab sammen til en forskningsbaseret operationel definition af stress. Det konkretiseres, hvordan stress og stressreaktioner genereres i tæt samspil med nervesystemets øvrige mekanismer og funktioner, og hvordan stressen spiller en central rolle ved konstant at modulere vores sindstilstande, adfærd, og helbred. Det belyses, hvordan stress – på et ubevidst niveau – løbende op- og nedregulerer kroppens mobilisering af ressourcer, samt hvordan medfødte og tillærte emotionelle stimulus-associationer får os til at opleve og håndtere forandringer og belastninger med stor individuel variation.
Der gives indblik i neurovidenskabens vinkel på samspillet mellem nervesystemets tilstand af balance og kvaliteten af vores sociale interaktioner, herunder hvordan vi løbende regulerer stresstilstande hos hinanden gennem vores måder at kommunikere på.
Dag 2
Den internationale forskning har gennem snart 5 årtier opbygget viden om, hvordan kronisk aktiverede stresssystemer skaber patologiske tilstande som munder ud i psykiske og kropslige lidelser, herunder angst og depression, hjertekar sygdomme, metaboliske lidelser, autoimmune sygdomme, funktionelle lidelser mv. Vi dykker ned i den aktuelle viden om, hvordan langtidsforhøjede niveauer af stresshormoner ændrer kroppens normale, sunde mekanismer og dermed skaber bl.a. dysfunktionel deling af hjerneceller og inflammatoriske tilstande.
Kan forskningens perspektiv på stress informere os om reelle forandringspotentialer og guide vores valg af interventioner, og i hvilken retning? Kan det skabe stærkere sociale fællesskaber, når vores selvforståelse også omfatter indsigt i stressens hardwirede biologiske mekanismer og gennemslagskraft i vores adfærd?
Kurset rundes af med overvejelser omkring, hvordan viden om stress kan implementeres i forskellige kontekster, fra kollegiale fællesskaber til klient- og patientgrupper.
Andre kurser til videregående uddannelser:
Stressmekanismer (6 lektioner): Teoretisk kursus om stressens neurobiologiske mekanismer og påvirkning af vores sindstilstand, adfærd og helbred.
Stressforebyggelse (6 lektioner): Teoretisk og praktisk introduktion til metoder til at håndtere og forebygge stress.
Stressrelaterede lidelser (6 lektioner): Kursus for sundhedsfaglige om sammenhænge mellem stressprocesser og psykiske og kropslige lidelser.
The science of stress and resilience (18 lectures, in English): Course on stressmechanisms, stress-related symptoms and illnesses, and stress prevention. The course is held yearly at the PhD school at Aarhus University.
CVR 43038486
This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.